مجله تندرستی

برونشیت ، انواع و علائم آن

برونشیت

برونشیت چیست؟ برونشیت بیماری است که به نای و نایژه ها آسیب وارد می کند. بیماری برونشیت التهابات موجود در لوله های تنفسی می باشد که هوا را به ریه و شش ها منتقل می کند. وجود این بیماری تولید مخاط را تشدید می نماید. برونشیت معمولا در دو نوع حاد و مزمن در بدن ایجاد می شود. این بیماری معمولا به دلیل بیماری های تنفسی و عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به وجود می آید. در ادامه قصد داریم شما را با این بیماری بیشتر آشنا کنیم.

.

انواع برونشیت

  • برونشیت حاد: این نوع از برونشیت به صورت ناگهانی و در مدت زمان کوتاهی در بدن فرد ظاهر می شود. این نوع را برونشیت ویروسی نیز می گویند. زیرا در مواردی که عوامل بیماری زا ویروسی باشند. استفاده از آنتی بیوتیک نیز تاثیری روی بیماری نخواهد گذاشت. عواملی که موجب به وجود آمدن این نوع از برونشیت می شوند. عبارتند از: ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و مواد شیمیایی .

از عوامل تشدید کننده این بیماری می توان به بیماری تنفسی و عفونی نیز اشاره نمود. این نوع از بیماری که به صورت ویروسی می باشد، در کمتر از یک هفته درمان خواهد شد. داروهای درمانی آن معمولا استامینوفن و آنتی هیستامین می باشد. این نوع برونشیت را با توجه به علائم آن می توان تشخیص داد.

  • برونشیت مزمن: در این نوع معمولا التهابات مزمن وجود دارد. در صورتی که فرد در چند ماه از سال، چندین بار علائم این بیماری را داشته باشد. دچار برونشیت مزمن می باشد. معمولا افراد سیگاری و یا قلیانی به این نوع بیماری دچار می شوند. افرادی که در کارخانه های پلاستیک سازی و محیط های دارای آزبست قرار دارند نیز، در معرض ابتلا به این بیماری می باشند. همچنین افرادی که به طور مادرزادی آنزیم آلفا یک تری تریپسین بدن آنها پایین می باشد نیز، در معرض ابتلا قرار دارند.

از علائم این نوع از بیماری می توان به سرفه های مکرر، تنفس های سطحی، ایجاد خلط گلو و … اشاره نمود. این بیماری معمولا در فصل سرما نمود پیدا می کند. اما ممکن است تا ماه ها طول بکشد.

برونشیت

علائم برونشیت

از نشانه های بیماری برونشیت می توان به گلو درد و بدن درد اشاره نمود. همچنین نفس تنگی، تب و لرز، احساس بند آمدن نفس و سردرد از دیگر علائم این بیماری می باشد. سرفه های مکرر، خس خس کردن سینه، احساس خستگی بدون دلیل و گرفتگی بینی و سینوس های بسته از دیگر نشانه های بیماری برونشیت می باشد. 

علائم این بیماری معمولا طول درمانی حدود ۳ تا ۱۰ روز را به دنبال دارد. اگر سرفه ها خشک شوند، می توانند سینه و گلوی فرد را زخم نمایند. این بیماری در فصول سرد سال شدت بیشتری به خود می گیرد. 

خیلی از افراد نمی دانند که چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمایند. اما درادامه خواهیم گفت که در صورت مشاهده کدام علائم باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.

اگر طول درمان بیماری بیش از سه هفته به طول  می انجامد، فرد باید به پزشک مراجعه نماید. همچنین اگر تورم دست و پاهایتان به چشم آمد و احساس کردید از حد معمول بزرگتر شده اند. و یا اینکه دچار بی خوابی شده اید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده ی سرفه های خشک همراه با درد سینه، درد های ریه و دردهای شبیه به آن در بیماری برونشیت، به سرعت به پزشک مراجعه شود. درد های قفسه سینه، احساس خواب آلودگی و گیجی نیز از مواردی است که، در صورت مواجهه باید به پزشک مراجعه شود. 

برونشیت معمولا به دلیل وجود ویروس های عفونی، آلودگی هوا، گرد و غبار ، پایین بودن سیستم ایمنی بدن، کار در محیط هایی که عوامل شیمیایی تحریک کننده مانند آمونیاک و یا اسید های قوی در آنجا وجود دارد و استعمال دخانیات به وجود می آید. همچنین حالت تهوع و سوزش سر دل نیز می تواند این بیماری را تحریک نماید. همچنین افرادی که دچار بیماری های ریوی و آسم می باشند، بیشتر در معرض بیماری برونشیت قرار دارند.