مجله تندرستی

برای مقابله با آلودگی هوا چه کنیم ؟

آلودگی هوا

آلودگی هوا امروزه یکی از بزرگترین مشکلات جهان محسوب می گردد. انسان ها برای زنده بودن و زندگی کردن، مجبور به تنفس در فضای آزاد هستند. وجود آلاینده های خطرناک و سمی در این هوا می تواند، برای سلامت انسان ها خطری جدی به حساب آید. متاسفانه در سال میلیون ها انسان جان خود را به دلیل این تردد در هوای آلوده، از دست می دهند. از طرفی نفس کشیدن در هوای آلوده برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و سالمندان، بسیار سخت و خطرناک است. شاید به همین دلیل است که امروزه تمامی دانشمندان و صاحبان علم به دنبال راه های مقابله با آلودگی هوا هستند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با راه های جلوگیری از آلودگی هوا، به طور کامل آشنا کنیم.

 

برای مقابله با آلودگی هوا چه باید کرد

متاسفانه و یا خوشبختانه امروزه مردم عادی نیز، در تعیین میزان آلودگی هوا تاثیر گذار هستند. متاسفانه به دلیل اینکه در برخی مواقع خودمان با عادات رفتاری غلط موجب آلوده شدن هوا می شویم و خوشبختانه به دلیل اینکه می توانیم با اصلاح نمودن رفتار خود، در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم. 

از راه های پیشگیری از آلودگی هوا می توان به رانندگی نمودن هوشمند اشاره نمود. افرادی که به طور مرتب مشغول رانندگی می باشند، باید جدی تر به این موضوع بپردازند. رانندگی نمودن با سرعت مجاز، می تواند در مصرف بنزین و تولید آلاینده های سمی موثر باشد. استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز، می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد. استفاده نمودن از حمل و نقل عمومی، به جای استفاده نمودن از ماشین های تک سرنشین، تاثیر ویژه ای روی کاهش آلودگی هوا و همچنین تولید آلاینده های سمی داشته باشد.

از سلامت ماشین خود مطمئن شوید. ماشین هایی که نیاز به تعمیر دارند، بیشتر از دیگر وسایل نقلیه سوخت مصرف می نمایند. که در نتیجه آلودگی بیشتری نیز تولید می کنند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، سعی کنید به موقع ماشین خود را به تعمیرکار نشان دهید.

محصولات خود را در کیسه های پارچه ای خریداری نمایید. استفاده از کیسه های پلاستیکی که، تجزیه آنها در طبیعت چند هزار سال طول می کشد و در برخی مواقع ممکن است اصلا تجزیه نشوند، نیز می تواند در آلوده تر شدن هوا نقشی جدی داشته باشد.

عایق بندی نمودن ساختمان ها در هنگام ساخت، باید دغدغه ای مهم و اساسی برای مهندسین پروژه باشد. در صورتی که ساختمان از عایق استانداردی برخوردار باشد، نیازی به استفاده بیش از حد انرژی، جهت گرم نمودن خانه نمی باشد. همچنین سعی کنید از خرید وسایل بازیافتی استقبال نمایید. این کار به تولید زباله کمتر و در نهایت تمیزی بیشتر هوا کمک خواهد نمود. 

 

راههای کاهش آلودگی هوا در منزل

کاشتن گل و گیاه در خانه یکی از راه های کاهش آلودگی هوا است. که علاوه بر تصفیه هوای منزل می تواند در افزایش شادابی و حس مثبت درون شما نیز، موثر باشد. سعی کنید گیاهانی که در تمیز نمودن هوای آلوده موثر هستند را بشناسید و آنها را تهیه نمایید. همچنین اگر قصد دارید خانه خود را رنگ کنید، می توانید از رنگ هایی بر پایه آب استفاده نمایید. رنگ های روغنی نیاز به فرآیند طولانی جهت تولید دارند که، در آلوده نمودن هوا بی تاثیر نخواهد بود. 

برای خشک نمودن لباس هایتان، آنها را روی بند رخت پهن کنید. استفاده از هوای طبیعی برای خشک کردن لباس ها، موجب مصرف کمتر انرژی و در نهایت آلودگی هوای کمتر می گردد. از دیگر روش های کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف کاغذ است. افراد در حال تحصیل و یا کارمند نیاز دارند تا از کاغذهای زیادی استفاده نمایند. اما می توانند هنگام نوشتن از دو طرف کاغذ استفاده کنند. در این صورت قطعا تعداد کاغذ کمتری نیاز دارند. این به معنای قطع درختان کمتر و در نهایت تمیزی بیشتر هوا می باشد.

از سیگار کشیدن به طور جدی اجتناب نمایید. استفاده از دخانیات نه تنها هوای اطراف شما را با دود آلوده  می نماید. بلکه موجب آلوده شدن هوای ریه و شش های شما نیز می گردد. 

 

مقابله با آلودگی هوا

 

برای مقابله با آلودگی هوا چه بخوریم

قطعا آلودگی هوا به خودی خود، می تواند موجب آسیب رساندن به سلامتی انسان شود. به همین دلیل تغذیه مناسب می تواند از شما تا حدودی در برابر خطرات آلودگی هوا، محافظت نماید. بنابراین سعی کنید برای مقابله با هوای آلوده از مایعات بیشتری استفاده نمایید. همچنین مصرف سبزیجات و میوه ها را فراموش نکنید. از طرفی خوردن سوپ و یا شیر در این شرایط بسیار موثر خواهد بود. شیر می تواند در کاهش اثرات آلودگی در بدن شما موثر واقع شود.

در روزهایی که هوا آلوده است مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید و کلسیم زیاد مصرف کنید. زمانی که بدنتان به میزان کافی آهن و کلسیم داشته باشد آلاینده سرب نمیتواند به راحتی جذب خون شود.

مصرف منابع غذایی چربی امگا ۳ ، ویتامین C ،آب نارنج، آب انار و چای سبز در پاک سازی خون از آلاینده ها بسیار موثر است.

از منابع غذایی حاوی ویتامین E و D استفاده نمایید زیرا این ویتامینها اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی می کنند
ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد. منابع مناسب ویتامین D هم شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند
در روزهایی که آلودگی افزایش می یابد آب بیشتری بنوشید تا دفع سموم از بدن سریعتر انجام گیرد

حتما از منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان و بتاکارتن زیاد استفاده کنید
طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم ، زردآلو و هویج حاوی بتاکاروتن هستند.

ماده معدنی روی (zinc)یکی از مواد موثر در کاهش جذب آلاینده ها به بدن است.

صدف خوراکی، گوشت قرمز ، جگر سیاه یا کبد ، غذاهای دریائی ، ذرت و دانه های روغنی و غلات به خصوص غلات سبوس دار منابع سرشار از روی هستند.  شیر ومواد لبنی، تخم مرغ وانواع مغزها مثل گردو، بادام وفندق نیز ازمنابع خوب روی بشمار می روند.

در سبزیها ومیوه ها مقادیر روی کمتر است.
اگر میخواهید از مکملهای روی استفاده کنید حتما همراه با آب یا آب میوه مصرف کنید و توجه داشته باشید که همراه با شیر مصرف نشود.