مجله تندرستی

آیا واکسن آنفولانزا در جلوگیری از ابتلا به بیماری موثر است؟

تزریق واکسن

تزریق واکسن آنفولانزا یکی از متداول ترین، بهترین و موثرترین راه های برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا می باشد. آنفولانزا یکی از بیماری های ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که معمولا در فصل های سرد سال مثل پاییز و زمستان بروز پیدا می کند، و با علایم متعددی همراه است. به طور کلی این بیماری از نظر ماهیت در درجه های مختلفی بروز می کند و در اصطلاح  عمومی افراد به صورت سبک و یا سنگین به آن مبتلا می شوند. بیشترین تاثیر این بیماری برای افراد دارای بیماری زمینه ای می باشد. از شایع ترین علائم بیماری آنفولانزا می توان به این موارد اشاره نمود:

  • تب به صورت خفیف و یا بالا
  • سرفه زدن
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی صدا
  • سردردهای غیر معمول
  • دردهای عضلانی و  مفصلی
  • گلو درد و احساس سوزش در آن
  • استفراغ زدن
  • اسهال

تزریق واکسن آنفولانزا سابقه ای نزدیک به یک قرن دارد. اولین واکسیناسیون علیه این بیماری در سال ۱۹۳۰ آغاز شد، و تقریبا در سال ۱۹۴۵ این واکسن در اختیار عموم قرار گرفت. این واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است. در ایران نیز همه ساله واکسن آنفولانزا از سوی وزارت بهداشت تامین و در اختیار متقاضیان واکسیناسیون قرار می گیرد.

 

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

تزریق واکسن آنفولانزا باید در بازه زمانی مشخص انجام شود تا بتوان از آن بازدهی مناسب را انتظار داشت. همواره یکی از بحث هایی که قبل از فصل سرما مطرح می شود، بهترین زمان زدن واکسن آنفولانزا است. در واقع امروزه مشخص شده که زود و یا دیر زدن این واکسن می تواند بر بازدهی آن تاثیر منفی داشته باشد. به همین دلیل بر طبق اعلام وزارت بهداشت، بهترین زمان زدن واکسن آنفولانزا اوایل پاییز است. به طور کلی واکسن آنفولانزا پس از ورود به بدن و برای ایجاد ایمنی مناسب به ۲ تا ۴ هفته زمان نیاز دارد. به همین دلیل گاها بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه به عنوان بهترین زمان شناخته می شود. در نتیجه کودکان و افراد سالمند باید در این محدوده زمانی، نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام کنند، تا بتوانند پس از شیوع و همگیری این بیماری، از مقاومت بدنی کافی برخوردار باشند

 

چه افرادی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

تزریق واکسن آنفولانزا برای تمامی افراد متقاضی آزاد است و آنها می توانند با رعایت نکات خاصی این کار را انجام دهند. هر ساله در اواخر تابستان یک سوال عمومی مطرح می شود و آن این است که چه افرادی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اولویت با گروه های آسیب پذیر است. گروه های آسیب پذیر افرادی هستند که به دلیل داشتن بیماری و یا بیماری های زمینه ای مثل دیابت، مشکلات ریوی، کم خونی، نارسایی های قلبی و غیره  در خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا هستند، و این بیماری می تواند سلامتی و زندگی عادی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه این افراد باید در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. همچنین سالمندان و کودکان نیز به دلیل داشتن مقاومت بدنی ضعیف تر بهتر است از این واکسن استفاده کنند. اما در پاسخ جامع تر به پرسش چه افرادی باید واکسن آنفولانزا بزنند، باید گفت که برای این مورد جز افرادی که دارای حساسیت به این واکسن هستند، محدودیت دیگری وجود ندارد.

 

تزریق واکسن آنفولانزا به کودکان

تزریق واکسن آنفولانزا در افراد با شرایط سنی مختلف انجام می شود و بیشترین توجه برای این کار باید مربوط به کودکان باشد. در واقع تزریق واکسن آنفلوانزا به کودکان باید بر اساس یک شرایط خاص و همچنین اجرای مراحل مختلف صورت گیرد. به دلیل شرایط خاص و ایمنی ضعیف بدن کودکان زیر ۳۶ ماه، باید تزریق آن با دو دوز انجام شود. در هر مرحله این کار نصف دوز بزرگسالان به کودکان تزریق می شود و دوز دوم این واکسن ۴۵ روز پس از دوز اول انجام می شود. تزریق واکسن آنفلوانزا به کودکان ۳۶ ماه تا ۱۲ سال نیز باید در دو مرحله و در هر مرحله دوز کامل بزرگسالان انجام شود. اما برای افراد بالای ۱۲ سال یک دوز کامل بزرگسالان کافی است. برای کودکان نیز بهترین زمان تزریق همان اواخر تابستان و اوایل پاییز می باشد. معمولا بعد از تزریق واکسن علائم خفیفی از آنفولانزا در بدن کودکان بروز می کند، که معمولا بعد از ۲۴ ساعت از بین می روند.

 

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری نیز مورد مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت. همواره در مورد تزریق این واکسن در بارداری و تاثیر آن بر سلامت جنین نگرانی هایی برای خانم های باردار وجود دارد. زنان در دوران باردهی به دلیل شرایط مختلف بسیار آسیب پذیر می باشند و به همین دلیل تزریق واکسن های آنفولانزا در این ایام توصیه می شود. تحقیقات علمی معتبر در این حوزه نشان داده است که تزریق واکسن هیچ خطری برای کودکان و مادران ندارد و حتی استفاده آن در سه ماهه اول بارداری می توان در سلامت مادر و جنین او تاثیرات مثبت به همراه داشته باشد. همچنین آنتی بادی هایی که پس از تزریق واکسن در بارداری و در بدن مادر ایجاد می شوند می توانند، در بدن نوزادان نیز ایجاد شوند و به همین دلیل نوزاد تا چند ماه پس از تولد، در برابر این بیماری مقاومت دارد، همچنین نوزادان زیر ۶ ماه به شدت در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند.

 

تزریق واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ممنوع است؟

تزریق واکسن آنفولانزا اگر چه به عنوان بهترین راه برای درمان آنفولانزا به شمار می رود اما، استفاده از آنها برای برخی از گروه ها ممنوع است. و یکی از سوالات رایج این است که  چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟ برای پاسخ به این سوال باید به معرفی چند گروه بپردازیم. گروه اول کسانی که در دوره قبل واکسیناسیون علائم حساسیت داشته اند، این افراد نباید واکسن آنفولانزا را مجددا استفاده کنند. گروه دوم کسانی هستند که به سفیده تخم مرغ حساسیت دارند، این افراد نیز در معرض عوارض واکسن کرونا قرار دارند و استفاده از آن نیز برای آنها توصیه نمی شود. گروه سوم افراد مبتلا به گیلن باره هستند. گیلن باره به عنوان یک بیماری اختلال در سیستم ایمنی به شمار می رود و تزریق این واکسن می تواند آن را تشدید کند. به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری باید از تزریق این واکسن خودداری کنند. و بالاخره گروه چهارم نوزادان زیر ۶ ماه هستند. این گروه نیز به دلیل سیستم ایمنی ضعیف در برابر عوارض این واکسن بسیار آسیب پذیر هستند. به طور خلاصه برای پاسخ به پرسش چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا بزنند این است که افراد دارای حساسیت های خاص، سیستم ایمنی ضعیف و تحت درمان، باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.